‘Hoe ontwikkel ik een lap grond en wat past het beste bij ons’? Vragen die weer andere vragen oproepen: zoals ‘wat doe ik met de vaste plaatsen, kan mijn doelgroep hetzelfde blijven of moet ik verkopen’?
Waardeverhogend
Zeker bedrijven die hun waarde willen behouden of vergroten, moeten voorop lopen en inspelen op trends. Dat zal betekenen zij hun aanbod geregeld moeten vernieuwen en soms geheel zullen veranderen.
Bijvoorbeeld door in een hotel de kamers te renoveren of te vervangen en op een camping de vaste plaatsen anders vorm te geven of te vervangen door verhuureenheden of toeristische plaatsen.
Consequenties
Maar het wijzigen van je aanbod heeft vele consequenties. Onder andere een ruimtelijke consequentie: je wilt immers gaan bouwen of grond aanvoeren en/of afvoeren. Dan zullen ook de plannen moeten passen binnen het bestemmingsplan (of je gaat voor aanpassing van het bestemmingsplan). Maar bijna altijd moet je bij ruimtelijke ingrepen een (Omgevings)vergunning aanvragen.
En natuurlijk ook hebben je plannen financiële consequenties. Je moet immers gaan investeren en investeringen horen tot een omzetvergroting te leiden. En om te kunnen investeren moet je je buigen over de financierbaarheid van die uitgaven en inkomsten. Dan is een bedrijfsplan handig.
Onzekerheid
Maar met het willen inspelen op de toekomst komt vooral de consequentie van onzekerheid. Hoe weet je nu of je geld kunt verdienen met die nieuwe aanpak of dat nieuwe concept?
Als je niet goed nadenkt over de te nemen stappen - en over die consequenties - dan wordt het heel moeilijk bepalen of je er verstandig aandoet te veranderen. Je mag er vanuit gaan dat de vraag in de loop der jaren wijzigt, zeker op het gebied van vormgeving, kleurstelling, materiaalgebruik, serviceniveau en/of prijsstelling. En soms zelfs op het gebied van het type bestemmingen.
Keuzes maken
De beste manier van onzekerheid te vermijden, is weten wat je waarom wilt. Hoe je dat doet?
Allereerst te bekijken welke bedrijfsonderdelen minder vitaal zijn en per m2 te weinig opbrengen. Dat een vaste plaats met €2.000 per jaar minder opbrengt dan een verhuureenheid die €10-30.000 opbrengt is logisch.
Maar belangrijk is te bekijken (a) welke bedrijfsactiviteiten passen nog bij jou (en zou kunnen uitbouwen of verbeteren) en (b) met welke bedrijfsactiviteiten heb je minder of leveren minder op. Het zorgen dat wat je doet bij je moet passen wordt onderschat. Maar dat is wel de drijfveer van de meeste succesvolle ondernemers. Je onderneemt immers met je hart, niet met je portemonnee.
Soms kun je niet uitbreiden door een gebrek aan ruimte en moet je gaan herontwikkelen op het bestaande grondstuk. Dan zul je keuzes moeten maken. Wat bij je past. En wat voldoende op gaat leveren om de investeringen terug te verdienen.
Samen in de toekomst kijken
Het helpt als je een bureau of iemand hebt waarmee je de toekomst van jou en van je bedrijf tegen het licht kunt houden. Dat kan in de rol van coach, adviseur of soms interimmer. Bureau voor vernieuwing levert die diensten ook.
Je eigen ambities, ideeën en voorkeuren zijn leidend, al komen je vermogenspositie en realiseerbaarheid natuurlijk als goede tweede. Onze ervaring helpt je snel door het oerwoud van mogelijkheden heen. En om vertrouwen in de toekomst te krijgen. Vanuit je eigen geloof in die toekomst. In hoe die toekomst waar te maken. Want juist door het maken van keuzes wordt het na te streven toekomstbeeld veel duidelijker.
Op naar een zekere toekomst!
Comments